LEES HIER WAAROM DE SUCCESJUNKIE TENNISTHEORIE NIET WERKT.

a3

En ontdek wat WEL WERKT en alles wat je over Tennis hoeft te weten!

De Tennisbond verraad in haar visie waar ze mee bezig zijn. SUCCESBELEVING! Het belangrijkste doel is de bal over het net te krijgen. Op de lange termijn remt dit de groei van een tennisspeler. In tennisland zie je bij het lesgeven de focus op instappen bij volwassenen of powertennis bij kinderen. Van ontspannen en enig bewustzijn is geen sprake.

AD HOC TECHNIEK
Al vele jaren proberen enthousiaste tennissers elke keer dat ze spelen kost wat het kost de bal over het net te slaan. Hierdoor ondermijnen ze het trainen aan een superieure techniek. Zelfs na jaren spelen, ziet hun tennis er nog ad-hoc uit. Door elke bal die op ze afkomt, steeds weer -op welke manier dan ook- over het net te willen slaan, leren ze nooit hoe ze met de juiste techniek moeiteloos, foutloos en met een zuinige manier van omgaan met hun energie, kunnen spelen.

DRANG TOT PRESTEREN
De drang om nu “punten te maken of te presteren” belemmert de ontwikkeling van een juiste basis-techniek. Met als eindresultaat een matige tennisspeler die zich op den duur niet verder kan ontwikkelen, blessure gevoelig blijkt en onzeker wordt. En dan helaas vaak vroegtijdig de tennisbaan definitief verlaat.

EEN BEWEGING
Waar draait het dan wel om bij tennis? Een beweging voor de forehand, backhand, waarbij de bal als vanzelf over het gaat en de vraag is hoe leer je dat op een natuurlijke effectieve wijze? Voor de volledige theorie hierachter klik hier.

VERTROUWEN & DESKUNDIGHEID
Punt 1 is het vertrouwen op wat je leraar zegt. Dat geldt alleen als de leraar competenties heeft om je te kunnen leiden. Zelf heb ik de slag ook moeten leren en ben ik door berg en dal gegaan. Daarnaast ben ik deskundige op het gebied van de werking van het zenuwstelsel en bewustzijn. Ik weet waar ik over praat.

INNER GAME OF TENNIS
Om te komen tot die ENE beweging is nodig dat er geen commentaar geleverd wordt op wat er gebeurd. WAARNEMING is essentieel. Zowel door de leraar als door de leerling dient het commentaar tot een minimum beperkt te worden. Gezichtsuitdrukkingen ten aanzien van het resultaat dienen zelfs waargenomen te worden. Elke vorm van afkeuring of goedkeuring dient gezien te worden.
Het belonen als het goed gaat is echter vals. Het creert voorwaardelijk gedragen de behoefte aan goedkeuring. Wat is goed en wat is slecht? Ik adviseer je om daaraan voorbij te gaan.

Wat gaande is een proces om de slag onder de knie te krijgen. Het systeem is aan het leren en je kunt het bijsturen en opdrachten geven.

Experimenten bij de expert op het gebied van The Inner game of Tennis hebben aangetoond en ook bij mij in de lessen dat het resultaat vermindert als je in termen van goed en correctie denkt. Het vertrouwen op dat wat leert is nodig alsmede een goede communicatie tussen leraar en leerling.

HOE LEER JE HET SNELST
Aan de hand van experimenten is aangetoond dat als je een beeld van iets krijgt, je daar het snelst door leert. Kijk maar hoe kinderen leren dansen.

Zelf wil ik graag iets begrijpen en daarnaast lijfelijk ondervinden wat er gezegd wordt. Dat lijfelijk ondervinden doe je door veel te slaan en te ervaren. Ik heb niet zozeer je verstand nodig bij het oefenen. Dat werkt contraproductief. Misschien voor sommigen te zweverig, maar het draait ook om de energie achter de woorden. Jouw systeem hoort wat ik zeg, het denken wil het begrijpen en het idee houden dat hij de leiding heeft.

TENNIS ALS SPIEGEL
Waarom is dit lastig voor de meeste mensen? Bij het missen van de bal komt er een soort van geen controle over de bal naar voren. Verborgen gevoelens als frustratie, boosheid, etc kunnen naar boven komen. Ze zijn niet gewend om naar zichzelf te kijken. Vaak denken ze dat zij het zijn die de controle in de handen moeten hebben. Men wordt geconfronteerd met de onvermogens maar dit is de enige manier om tot DE KERN VAN DE BEWEGING te komen. Je emoties komen aan de oppervlakte en een goede begeleiding daarbij is nodig.

De focus op succes is feitelijk een overlevingsstrategie. Het is leuk als je voor staat, maar zodra de dingen mislukken komt er een hele andere persoonlijkheid omhoog.

Genieten en ontspannen daar draait het om en het resultaat komt vanzelf!

TRAININGSELEMENTEN
Train één en dezelfde slagbeweging
Laat je voeten het werk doen
Probeer niét om de bal koste wat kost over het net te slaan.

EéN BEWEGING
De arm waarmee men slaat moet in die positie worden gebracht van waaruit maar één beweging mogelijk is. Er is dus maar één forehand beweging en één backhand beweging. Zonder varianten en dus zonder keuze voor verschillende mogelijkheden van de slagbeweging, maar niet als een beperking in de keuze van later aan te leren slagen als slices, spin, volley!

HOE kan een tennis-speler deze eenvoud bereiken?
Eenvoudiger dan sommigen denken! Door het accent te leggen op zo gevarieerd mogelijk voetenwerk! ‘Bindt’ het lichaam nauwkeurig aan de bal, plaats het lichaam precies achter de lijn van de bal die naderbij komt. Vinden de voeten steeds de juiste plek, dan kan een slagbeweging tot op de millimeter worden herhaald.

WAAROM telkens exact dezelfde slag?
Elke aanpassing van de arm waarmee men een forehand of backhand uitvoert is (voor onze hersenenen) veel moeilijker en kost veel meer energie, dan aanpassing van het voetenwerk.

Met de methode train je zodanig dat je lichaamsmassa en je voetenwerk volledig in dienst staan van de arm waarmee men slaat. Als het ware ‘bindt’ de speler de bal aan zijn lichaam, en daarbij wordt ook zijn/haar zelfvertrouwen met elke slag groter.
Het beste resultaat met deze manier van spelen is te bereiken als de speler tijdens de slagbeweging het lichaam volledig stil houdt. Zijn voet zo stevig op de grond plaatst dat het denkbeeldig op de wortel van een hele stevige boom lijkt.

DE WERELDTOPSPELERS DOEN HET OOK
Dit principe is niet nieuw; de beste spelers van de wereld passen het toe als ‘big points’ moeten worden gespeeld: Nadal, Federer of Djokovic lijken bevroren te raken. Dat maakt mogelijk dat ze tijdens cruciale spelmomenten nagenoeg foutloos gaan spelen.

Het ziet er soms zelfs bijna karikaturaal uit. Bij het slaan van bijvoorbeeld een forehand tillen ze hun linkervoet op! Er ontstaat dan een beweging die gebruik maakt van de verticale lichaams-as. Ze spelen deze slagen niet door hun lichaamsgewicht door de bal heen te bewegen. Ze laten hun lichaamsgewicht roteren om deze as. Er ontstaat een slag die in perfect evenwicht wordt uitgevoerd.

Keer op keer voeren ze met ogenschijnlijk gemak de ene na de andere ideale slagarmbeweging uit. Tegen alle traditionele ideeën over het aanleren van een forehand, is hun lichaamsas enigszins schuin naar achteren gericht. En juist deze naar achteren gerichte lichaamshouding zorgt dat hun forehand een ideaal en foutloze manier van tennissen mogelijk maakt.
Bovenstaande inzichten vormen de basis: schep de voorwaarden om een herhaalbare (c.q. keusloze) beweging vanuit nadrukkelijke stilstand uit te voeren. Hanteer dit basis-principe als een onderdeel van de tennistraining dat de hoogste prioriteit moet krijgen.

NIET DE BAL OVER HET NET SLAAN
Het leerdoel is dus niet de bal over het net slaan, maar eindeloos de basale, keusloze en herhaalbare beweging trainen.
Het brengt ons tot het wat vreemd inzicht: het precies herhalen van een slagbeweging is belangrijker dan het proberen om de bal over het net te slaan.

Bronnen: Felix Kaplan, T. Gallwey Inner game of Tennis.

Fraude in het Tennisonderwijs!?

Fraude is een vorm van bedrog; de zaken worden anders voorgesteld dan ze zijn. Als we naar het huidige tennisonderwijs kijken kunnen we hierin bedrog ontdekken.

Waar het tennisonderwijs om draait is de bal willekeurig de bal over het net te krijgen, binnen een bepaald kader. Er wordt uitgedragen dat iedere bal anders is. Met andere woorden je bent continu aan het corrigeren. Je moet je in een bepaalde houding manoevreren en trucs uithalen om punten te scoren. Dit activeert het sympatisch zenuwstelsel waardoor in een stress stand blijft zitten en dus in overleven. Je overleeft in plaats van dat je leeft.

Waar het veelal draait is om het winnen van het punt en het uitstellen van je geluk naar de toekomst. Dit wereldbeeld klopt al lang niet meer. Deze insteek leidt tot geen geluk, maar een afhankelijk geluk en het instandhouden van een droom. Daarbij betaal je een hoop geld voor deze tennislessen waar je feitelijk niet veel leert. Als we de gemiddelde 8,7,6 speler zien, dan zie je hoe gekunsteld ze bezig zijn, blij zijn als ze voor staan en emotioneel worden als het tij zich keert.

Ik moet daarbij zeggen dat beginnende tennissers gerust kunnen beginnen met op deze manier van tennisonderwijs, om het spel te gaan verkennen. Meestal loop je vanuit een oud systeem ergens vast en gaat het niet echt meer vooruit.

Hoe word je nu vrij van dit afhankelijk geluk?
Kort door de bocht is dit afhankelijke geluk je aangeleerd door je ouders, de maatschappij en de omgeving. De fraude wordt ontdekt als je op een andere manier gaat kijken naar wie je bent. Om je persoonsstijl te ontdekken zijn er twee prachtige modellen beschreven. Dr. Laurence Heller (NARM) komt tot 6 overlevingsstijlen komt. Het andere model is het enneagram, een psychologisch model, die 9 karakterstructuren laat zien. De belangrijkste typen hiervan zijn de 9, 3 en 6. Als je hierin wil verdiepen, dan kun je in mijn e –book “Iedereen plant maar voort, maar niemand ruimt zijn rommel op” meer in detail ontdekken wie je werkelijk bent en welke overlevingsstijlen je gebruikt.

Die overlevingsstijlen vinden we ook terug in het tennisonderwijs.

In het boek de Inner Game of tennis wordt al gesproken over Zelf 2 dat nooit commentaar heeft en van waaruit leren vanzelf gaat.

Nu hebben we een andere methodiek die gebaseerd is op wat wereldtopspelers doen als ze een bal niet mogen missen. Daarbij wordt gekeken vanuit bewegen vanuit eenheid en het huidige moment als geluksbron wordt genomen. Door de houding kom je met je aandacht in het nu en in de flow je komt met je aandacht in een ander perspectief. Bovendien werkt deze methode beter dan de oude wijze van tennis leren. Wil je hier meer over lezen download dan nu het GRATIS RAPPORT TENNIS Z! http://www.iktennis.nl/gratis-rapport

Wat betreft deze fraude is het natuurlijke een onbewuste fraude, want als je bewust wordt van wie je bent dan zou je niet onbewust frauderen. Er is dan ook geen schuld, maar sprake van onwetendheid.

Nederland niet succesvol in Tennis (Joachim Löw).

Op internet kwam ik een interessant artikel tegen van de Duitse voetbalbondscoach Joachim Löw (http://nos.nl/wk2014/artikel/674526-het-geheim-van-joachim-low.html) waarin hij een aantal principes toepast die IK Tennis al jaren toepast.

1.Herhaling van beweging

Het eerste principe is dat balgevoel moet een automatisme moet zijn, zoals een pianist door eindeloos oefenen blind de toetsen kan vinden”.

2. Eenvoudig slim voetenwerk, geen verspilling van Energie

Het tweede principe van Löw is dat snelheid en beweging altijd in dienst moeten staan van intelligente looplijnen, het verspillen van energie vindt Löw een gruwel”.

3. De Basis: Foutloos zijn

Het derde principe is dat Löw alleen verdedigers selecteert die in staat zijn positioneel goed te verdedigen. Löw wil geen onnodige fouten of professionele overtredingen, want daarmee geef je het balbezit meteen weer weg.”

4. Standaardtrainingsituaties: cross, rechtdoor, spreiden, etc

En het vierde principe dat Löw na de nederlaag tegen Italië bij het EK van 2012 heeft toegevoegd is een grotere nadruk op standaardsituaties. Eigenlijk is dat een concessie aan zijn spelstijl”, erkent Willems, “maar dit toernooi heeft het toch al vijf doelpunten opgeleverd.”

Dit te zien maakt zichtbaar waarom Nederland niet succesvol is in Tennis. De basisopleiding bij het tennis blinkt uit in variatie en men hanteert een verouderde visie (het instappen) of er wordt te risicovol en te hard geslagen. De gulden middenweg kun je vinden bij IK Tennis en deze hanteert o.a. bovenstaande principes.

Daarnaast is in Nederland het overgrote deel van de tennissers recreant. Deze markt wordt goed door de commerciele tennisscholen bediend. Bij al de tennisscholen of tennisverenigingen zitten super veel talenten, maar door de groepsgrootte van de lessen gaat al het talent verloren. De intentie van de tennisschool is de klant tevreden te houden en talentontwikkeling lijkt geld te kosten.

Wat gebeurt is dat tennisspelers in de marge bediend worden en in hun persoonlijkheid tennis gedoceerd wordt. Echter op een gegeven moment komen ze vast te zitten in hun spelniveau, omdat de techniek verkeerd is aangeleerd. Er is gewerkt op de korte termijn en er is niet gedacht aan de lange termijn.

Gratis E-book

Hoe pas je de Inner Game of Tennis toe?

Inner Game ofTennis

Er zijn drie aspecten om een betere tennisser te worden:

Erover leren
Leren hoe je het moet doen
Het doen zonder te denken.

Daarbij moet je bewust worden van Zelf 1:

self1
Het is degene die instructies geeft, motiveert, kritiseert en analyseert. We noemen dit onnodige zelfpraat.

Zelf 2 is degene die feitelijk speelt, degene die de handelingen uitvoert. Zonder inmenging van jou!

Je kunt zelf 2 niet dirigeren of bestraffend hem dingen vragen. Wat je wel kunt doen is om hem uit te nodigen de slag te laten ontstaan.

Des te meer je kritiek geeft op wat er gebeurt, des te slechter je gaat spelen.

Dus wat moet je doen?

Leer meer van plaatjes en beelden dan van de kritiek of aanwijzingen van de leraar. Kijk precies hoe je tenniscoach het doet en kijk en voel aandachtig.

Het gaat meer om de energie van de beweging en de energie van de woorden voor de tennistips.

Dus luister enigszins zonder het te willen begrijpen. Of wees op zijn minst bewust van het feit dat er een begrijper in jou leeft. alles waar jij je bewust van kunt worden ben jij niet en kan oplossen als je het gaat zien.

Dus let eens op je gedachten en wat datgene is wat het bewust is.